AllmennhetHelsepersonell
10 tips for en mer allergivennlig sommer
  • Allergitips sommer trening pollen paralympisk

10 tips for en mer allergivennlig sommer

Det er viktig å skape gode vaner, samt bruke litt tid på planlegging. Det mener vår allergiambassadør Lisabeth, som deler sine ti beste tips for en mer allergivennlig sommer i sitt siste innlegg på Allergiguiden.

1. Vær nøye med renhold, særlig gjennom pollensesongen. Pollenstøvet legger seg på flater og gulv, så en ekstra runde med vaskefilla eller støvsugeren kan være lurt. 

2. Pollenstøvet fester seg til klær og sengetøy. Skift derfor sengetøyet ofte, særlig putetrekket som er nærmest ansiktet og luftveiene.  

3. Solbriller beskytter øynene mot pollenstøvet. Jeg bruker alltid solbriller når jeg er ute og sykler i pollensesongen. 

4. Pollenspredningen er kraftigst midt på dagen, derfor er kvelden eller morgenen best for uteaktiviteter. 

5. Lufta ved kystnære strøk inneholder mindre pollen. Dra på stranda, sett deg gjerne på et svaberg og nyt den friske sjølufta hvis du har mulighet. 

6. Det er mange som får kryssreaksjoner når de eksponeres for pollen. Jeg reagerer for eksempel på en rekke matvarer, men opplever ofte at reaksjonsmønsteret kan være litt tilfeldig. Har du det på samme måte som meg kan det være lurt å notere ned når det oppstår ubehag ved inntak av mat. På denne måten kan du lettere danne deg et bilde av hva du reagerer på. 

7. Husk å skylle nesen med saltvann. Dette er fast rutine for meg gjennom sommeren og renser godt opp i nesen.    

8. Når kroppen utsettes for irritanter, jobber immunforsvaret på høygir. Jeg opplever derfor at jeg ofte får influensa i pollensesongen. For å forebygge er jeg er nøye med å kle meg godt nok. Norsk sommer kan være kjølig til tider, ta derfor heller med deg en jakke for mye når du skal ut på tur. 

9. Jeg har også erfart at et godt kosthold er viktig, både for å opprettholde et godt immunforsvar og ha nok energi i hverdagen. Jeg tar vitamintilskudd i form av magnesium, B6, B12, C- og D-vitamin. I tillegg spiser jeg makrell i tomat for å dekke kroppens behov for omega-3. Det kan være lurt å ta en blodprøve hos legen, dersom du ofte er sliten og mistenker at du kan mangle noen viktige mineraler eller vitaminer. Hos legen får du raskt svar og kan tilpasse kostholdet ditt deretter.  

10. Allergibehandling er helt avgjørende, og det første jeg gjør om morgenen er å ta medisinene mine. Jeg bruker medisiner året rundt, men i pollensesongen trapper jeg opp behandlingen med nesespray og øyedråper. I samråd med legen har jeg funnet en behandling som fungerer optimalt for meg. 

Ønsker alle en fin sommer! 

skrevet av llergiguiden Ambassadør, Lisabeth Andersen

Kategorier