AllmennhetHelsepersonell
10 tips til deg med allergi - slik trener du deg gjennom pollensesongen
  • 10 tips til deg med Allergi Allergiguiden.no
    © Foto: Victoria Nevland

10 tips til deg med allergi - slik trener du deg gjennom pollensesongen

Å trene når man er i laber form er en utfordring. Det sier seg selv at å trene flere dager på rad med hanglende form er en enda større utfordring. Enten man liker det eller ikke er det gjerne tilfellet når man sliter med pollenallergi - de fleste får symptomer som rennende eller tett nese, nysing, kløe i øynene og redusert allmenntilstand. Selv slet jeg mye med pollenallergi tidligere, og har hatt mange kunder som har gjort det samme. Det krever litt ekstra fokus og viljestyrke for å "trene seg igjennom det", og på et tidspunkt blir man kanskje usikker på om man i det hele tatt burde trene.

Lytt til kroppen! 

Vanligvis er jeg stor fan av å lytte til kroppen, og mener det bør være et overordnet mål for oss alle. Det er selvsagt viktig også når det kommer til pollenallergi, spesielt når vi vet at kroppens immunsystem allerede jobber på høygir. Samtidig er det nok fort gjort at hodet vårt spiller oss et lite puss når det kommer til pollensesongen. Kroppen har fortsatt godt av litt pust, pes og fysisk aktivitet, men gjerne med noen forhåndsregler.  

Ifølge Matportalen.no øker ventilasjonen opptil åtte til ti ganger når vi trener, sammenliknet med når vi hviler - pollenmengden vi trekker inn øker tilsvarende, som blant annet er forklaringen på hvorfor vi som ellers ikke får pustebesvær av astmatisk type plutselig kan kjenne på det i pollensesongen. Så, don´t beat yourself up about it, men samtidig, ta litt ansvar for å gi deg selv de beste forutsetningene for å få gjennomført de treningsøktene du ønsker. For det er jo ikke sånn at trening slutter å være bra selv om man har pollenallergi, selv om det kjennes mer hassle ut å gjennomføre. I tillegg er det motiverende å både kjenne og vite at du klarer å holde formen vedlike.

Her er 10 tips som gjør det lettere å ta vare på treningsgleden i pollensesongen. 

  • Sjøluft har et lavere innhold av pollen, som betyr at aktiviteter i vann er ideell trening i pollensesong! Svømming og roing er supert, men et alternativ kan jo også være å flytte løpeturen til vannkanten, hvis mulig.
     
  • På samme måte er det ofte lettere å trene utendørs i regnvær, da regndråpene gjør at pollennivået i luften er mindre intens. Det samme gjelder rett etter et regnskyll. 

  • Bruk gode allergimedisiner som er tilpasset deg - les mer om det lengre ned i innlegget. På trening kan det være lurt å ha med seg hurtigvirkende allergimedisiner. 

  • En rolig og lang oppvarming åpner luftveiene og øker treningsevnen for oss alle, noe som er ekstra viktig når man sliter med allergi. Ta deg god tid. 

  • Bruk solbriller når du trener, for å beskytte deg mot pollenstøv. 

Det kan være litt «hat» å trene utendørs når det regner, men når man først kommer seg ut er det en fantastisk følelse! Jeg får alltid så Rocky-følelse når jeg gjør det, haha. 

  • Pollenspredningen i lufta er alltid sterkest på den varmeste og lyseste tiden av døgnet - morgen- eller kveldstrening er derfor din beste venn. Selv er jeg stor fan av å "bli ferdig med det", samt nyte godfølelsen resten av dagen - morgentrening «for alle penga» i vår- og sommerhalvåret!
  • Pollen fester seg, blant annet i hår og klær. En ekstra god dusj etter trening er på sin plass. 

Det kan jo også være smart å tenke etter om du bare har vært mye utendørs i løpet av dagen - ta deg en god dusj og sørg for å skifte klær, så slipper du å tråkke rundt i pollenstøv som har lagt seg på klær og i hår tidligere på dagen. 

  • Lytt til kroppen, og unngå å presse deg selv til det ubehagelige de dagene spredningen er på sitt verste. 

  • Velg innetrening på de verste dagene, så du unngår å utsette luftveiene dine for den uheldige påvirkningen. 

  • Vær flink til å vaske hender og øyne, og gå gjerne uten sminke om du klarer. På den måten kan du vaske ansiktet gjennom dagen, og unngå at pollen fester seg. Litt utradisjonelt tips, men ved å farge øyebryn og vipper blir det kanskje litt enklere å gå uten sminke?  

Disse 10 tipsene gjør det lettere å ha det bra om du sliter med pollenallergi, som i tillegg gjør det lettere for deg både å gjennomføre og finne glede i treningen. 

Ett av de viktigste tipsene vil være å besøke legen, der kan du få medisiner tilpasset dine symptomer. Det er fort gjort å slurve med dette, kanskje droppe å ta turen til legen, og heller satse på at "det går over". Vel, det er viktig å få stilt riktig diagnose hos legen og få medisiner som er tilpasset deg og dine symptomer. I tillegg skal medisiner helst brukes forebyggende i forkant av sesong, samt fast gjennom pollensesongen. Om du er tidlig ute kan du kanskje unngå pollenplagene i sin helhet, som jo må være motivasjon nok til å ta en tur til legen før «pollenorama» i det hele tatt blir et stort problem?

Før hadde jeg alltid litt noia for å ta allergimedisiner, da det gjorde meg så sjukt trøtt. Det er fortsatt inntrykket jeg sitter igjen med, så jeg hadde nok kviet meg om det var sånn at jeg trengte å ta det igjen. Men ifølge Allergiguiden er det ikke lenger slik at allergimedisiner trenger å gjøre deg slapp, så fremt man får stilt riktig diagnose og får rett behandling. Og igjen, hvis det gjør at man slipper plagene i sin helhet kan det jo umulig være noe å lure på..?

Om du er en av de som sliter med pollenallergi håper jeg virkelig du fant både motivasjon og hjelp i dette innlegget til å holde de gode vanene vedlike til tross for plagene. Symptomene kan behandles, og hvis du i tillegg er rå på å praktisere tipsene i dette innlegget vil du uten tvil redusere plagene dine til et nærmest minimalt nivå. 

Lykke til!

skrevet av Pia Seeberg